سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 14 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۰:۴۸

لوله‌گذاری نخستين خط دريايی فاز 13 از نيمه گذشت

باشگاه خبری فراساحل: پنجاه كيلومتر از عمليات لوله‌گذار‌ي نخستين خط لوله دريايی فاز 13 به پايان رسيد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از روابط‌ عمومی شرکت نفت و گاز پارس، پیام معتمد افزود: این عملیات پس از کشش ساحلی خطوط « آ و بی» هر کدام به طول سه کیلومتر از خردادماه آغاز که در کیلومتر هفتم خط بی به علت مشکلات فنی پیش ‌آمده به مدت یک هفته متوقف شد. وی اضافه کرد: پس از برطرف کردن همه موانع، بررسی‌های فنی و اخذ تاییدیه از سازندگان تجهیزات شناور، اجرای لوله‌گذاری مجدد آغاز و تا امروز که ۵۰ کیلومتر آن انجام شده، بدون هیچ مشکلی در دست اجراست. معتمد، با بیان اینکه «بالاترین رکورد لوله‌گذاری روزانه در این طرح تاکنون ۱۶۴ شاخه لوله معادل ۲ هزار و ۴۳ متر در روز بوده»، ادامه داد: لوله‌گذاری دریایی حدفاصل سکوی ۱۳بی و پالایشگاه خشکی این طرح به طول ۹۶ کیلومتر توسط شناور اوشنیک ۵۰۰۰ در دست اجراست.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، پس از اتمام عملیات خط لوله ۳۲ اینچ اول بین موقعیت ۱۳ بی و پالایشگاه، عملیات لوله‌گذاری خط ۱۸اینچی بین سکوی اصلی بی و سکوی اقماری دی به طول ۶ کیلومتر انجام خواهد شد. معتمد بیان کرد: براساس توافق های صورت‌گرفته و برای کوتاه کردن زمان طرح، بلافاصله بعد از این مرحله عملیات لوله‌گذاری خط دوم اصلی ۳۲ اینچی به طول ۸۸ کیلومتر بین سکوی اصلی آ و پالایشگاه خشکی و نیز خط لوله فرعی ۱۸ اینچی به طول ۶ کیلومتر بین موقعیت‌های سکوی اصلی آ و سکوی اقماری سی آغاز می‌شود. وی افزود: برای رسیدن به مرحله دریافت گاز از سکو و انتقال آن به پالایشگاه لازم است عملیات تکمیلی دیگری از جمله Free Span، مساحی، مترولوژی، ساخت اسپول‌های خطوط و نصب آن، هایدروتست، تخلیه آب، خشکسازی توسط ازت و غیره انجام گیرد.

وی پیش‌بینی کرد، با نصب و اتمام عملیات آماده‌سازی سکوهای ۱۳ بی و ۱۳ دی و پایان عملیات تکمیل چاه‌های سکوها، راه‌اندازی اولین خط لوله اصلی و اقماری فاز ۱۳ در بهار سال آینده انجام شود که امکان برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش از فاز ۱۳ پارس‌جنوبی و تصفیه آن در پالایشگاه خشکی را فراهم می‌کند. طرح توسعه فاز۱۳ پارس جنوبی دارای چهار سکوی دریایی است که از طریق ۲خط لوله مجزای ۳۲ اینچ، گاز ترش استخراج شده از ۳۸ حلقه چاه دریایی را به پالایشگاه خشکی واقع در ۲۰ کیلومتری کنگان می‌رساند. این طرح به منظور استخراج ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان پارس‌جنوبی و تولید روزانه ۵۰ میلیون متر‌مکعب گاز شیرین، ۲۹۰۰ تن گاز مایع، ۲۷۵۰ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است.



  کد خبر : 4166
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :